Haiwan Holistic Health & Hubungan

Haiwan Holistic Health & Hubungan

Konsep kesihatan holistik dan kesejahteraan jelas difahami untuk manusia, tetapi sering lebih kelihatan masuk bidang penjagaan haiwan. Kesihatan holistik menggabungkan kepentingan emosi dan rohani kesejahteraan, bersama-sama dengan kesihatan fisiologi. 'Dis-ease' memperlihatkan dirinya dalam gejala sindrom apabila kira-kira telah diganggu. Pendekatan holistik dalam penyembuhan memberi tumpuan kepada membetulkan punca ketidakseimbangan.

Seperti halnya dengan semua binatang, pengalaman masa lalu mereka telah membantu untuk membentuk personaliti dan tingkah laku mereka. Kebanyakan haiwan telah mengalami trauma dalam beberapa cara. Kebimbangan pemisahan, kejutan, kesakitan fizikal, semua pengalaman hidup yang sama. Ramai pemilik tidak menyedari aspek-aspek sejarah haiwan mereka, kerana mereka terutamanya memberi tumpuan kepada keadaan fizikalnya.

Sehingga beberapa tahun kebelakangan kepentingan ikatan dan hubungan yang baik di antara haiwan dan manusia tidak begitu diperhatikan. Sebagai manusia, kita memahami keperluan untuk hubungan emosi positif dalam kehidupan kita untuk perkembangan yang sihat. Jika kita telah diberikan hanya keperluan asas kami tetapi itu tidak dapat kasih sayang, memupuk dan lain-lain keperluan emosi itu, maka kita akan kekurangan kebahagiaan, kesihatan yang baik dan kesejahteraan.

Haiwan adalah makhluk yang sangat sensitif. Ia telah mendapati bahawa 85% daripada haiwan peliharaan domestik hidup dalam keadaan tekanan akibat kebimbangan pemilik mereka. Sebagai manusia kita tahu ia tidak sihat untuk menonjolkan keperluan kita, keperluan atau wacana kepada orang lain. Malangnya, haiwan juga tidak terkecuali dari menerima luahan emosi yang tidak munasabah. Hubungan kita dengan haiwan kami akan membantu mereka, atau menghalang mereka.

Haiwan domestik bergantung kepada penjagaan pengambil mereka untuk memastikan kesihatan holistik - kesejahteraan pada semua peringkat. Kehadiran mereka dalam kehidupan seseorang akan bertambah baik dengan ketara apabila kedua-dua makhluk, haiwan dan penjagaan-taker, adalah seimbang bersama-sama.

Sering kali pemilik haiwan akan meminta penyediaan ubat bunga untuk 'mundur mudah' haiwan mereka, namun tetap sedar kepada semua faktor penyumbang. Mereka ingin mempunyai gejala hilang, dan mempunyai ubat yang membetulkan masalah tersebut. Mereka boleh berasa kecewa kerana mereka telah melakukan semua mereka boleh, menjadi tidak sabar, dan rasa terharu, marah, geram, dan pelbagai emosi lain. Ini boleh membawa kepada kesan yang semakin meningkat semakin teruk ke atas semua persekitaran untuk kedua-dua pihak.

Dalam kebanyakan keadaan, ia adalah optimum untuk kedua-dua pemilik dan haiwan untuk masing-masing mempunyai ubat bunga. Dengan berbuat demikian, masing-masing kembali ke tempat yang lebih harmoni dan sihat dalam. Secara sinergi, hubungan dan seterusnya kesejahteraan emosi dan fizikal kedua-duanya yang bersepadu.

Ingat, kita semua adalah makhluk sensitif berkongsi hadiah kehidupan. Semakin cinta, penyayang dan belas kasihan kita melanjutkan antara satu sama lain, lebih bahagia dan sihat kehidupan kita akan.

© Linda Webber, Sacred Space Essentials

Tidak ada komentar:

Posting Komentar