Otosclerosis - Ayurveda Rawatan Herba

Otosclerosis - Ayurveda Rawatan Herba

Otosclerosis adalah penyakit tulang metabolik pengantara genetik yang memberi kesan hanya tulang di bahagian tengah telinga manusia. Wanita terjejas dua kali ganda lelaki. Otosclerosis selalunya berlaku pada dekad ketiga kehidupan. Tulang-tulang dalam telinga tengah pertama bertukar lembut dan kemudian menjadi padat dan sklerotik, dan menjadi tetap antara satu sama lain dan kepada gegendang telinga, menyebabkan kehilangan pendengaran konduktif. Kadang-kadang, proses ini boleh melibatkan bahagian-bahagian telinga dalam dan menghasilkan kehilangan pendengaran sensorineural. Tanda-tanda otosclerosis termasuk kehilangan pendengaran, bunyi dengung di telinga dan pening. Campur tangan pembedahan dan penggunaan alat bantuan pendengaran yang digunakan dalam pengurusan otosclerosis.

Rawatan Ayurveda otosclerosis bertujuan pemeliharaan pendengaran dan cuba untuk menghentikan atau membalikkan proses otosclerosis. Ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Laxadi-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu dan Saarivadi-Vati digunakan untuk merawat patologi asas penyakit ini. Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani digunakan untuk mencegah kerosakan kepada telinga dalam dan kehilangan pendengaran sensorineural yang terhasil. Ubat-ubatan herba seperti Haritaki (Terminalia chebula), Amalaki (Emblica Officinalis), Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis), Laxa (lilin Disucikan) , Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Musta (Cyperus rotundus) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Di samping itu, dalam usaha untuk menterbalikkan proses otosclerosis, ubat-ubatan seperti Shankh-Bhasma, Godanti-Bhasma, Praval-Bhasma, Praval-Panchamrut dan Panchamrut-Parpati digunakan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan seperti Tamra-Bhasma, Abhrak-Bhasma dan Trivang- Bhasma.

Perkembangan klinikal penyakit ini tidak dapat diduga. Sejak penglibatan dua hala telinga adalah perkara biasa, permulaan awal rawatan sahaja dicadangkan untuk mendapat manfaat terapeutik maksimum. Rawatan Ayurveda juga boleh membantu untuk mencegah kehilangan pendengaran sensorineural yang boleh menyebabkan pekak lengkap.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar