Verruca? Apa yang kau boleh buat?

Verruca? Apa yang kau boleh buat?

Apakah verruca satu?

Ia adalah ketuat, yang disebabkan oleh virus human papilloma, dan mereka wujud pada tapak kaki, biasanya di kawasan-kawasan yang mempunyai berat badan.

Apakah rawatan yang disediakan?

Terdapat banyak dakwaan di internet untuk penawar keajaiban verrucae, tetapi terdapat bukti yang hanya terhad untuk walaupun kaedah yang paling tradisional. Rawatan biasa dengan asas bukti termasuk: krioterapi, kaustik, homeopati, dan electrosurgery.

Mana yang terbaik?

Terdapat banyak faktor yang perlu diambil kira, seperti status kesihatan anda, pekerjaan, tahap aktiviti, umur dan jenis kulit. Banyak rawatan disediakan di kaunter di UK, tetapi ia adalah penting bahawa anda membaca label yang pertama, atau lebih baik lagi mendapatkan nasihat daripada jururawat kaki a.

Mengapa mereka tidak boleh dipotong?

Sebarang pembedahan mempunyai risiko yang terikat dengannya. Parut menyakitkan boleh ditinggalkan apabila memotong tisu pada tapak kaki. Electrosurgery sering digunakan sebagai jalan terakhir untuk verrucae menyakitkan, ini adalah cara yang terkawal membuang tisu virus yang dilakukan di bawah anestetik tempatan.

Anak saya mempunyai verruca, apa yang perlu saya lakukan?

Persoalan awal untuk ditanya ialah "adakah ia menyakitkan?". Jika tidak, ia mungkin bijak untuk tidak memulakan program rawatan yang akan mempunyai risiko yang berkaitan dengannya. Pada satu ketika, sistem imun yang normal akan mengiktiraf dan melawan virus tanpa sebarang campur tangan, bagaimanapun, ini mungkin mengambil masa 2 minggu, 2 bulan, 2 tahun, atau 20 tahun! Jika anak anda sakit, dapatkan nasihat dari jururawat kaki atau ahli penyakit kaki.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar