Penyakit Meniere - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Meniere - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Meniere, juga dikenali sebagai hydrops endolymphatic idiopathic, adalah gangguan aliran cecair daripada telinga dalam. Punca penyakit ini tidak diketahui. Dalam kebanyakan orang yang terlibat, hanya satu telinga yang terlibat. Penyakit ini biasanya bermula antara umur 20 dan 50. Tanda-tanda penyakit Meniere termasuk episod, vertigo putaran, biasanya disertai dengan loya dan muntah-muntah; tinnitus, yang mengaum, sibuk bunyi dalam telinga; kehilangan, yang mungkin pada mulanya sekejap tetapi kemudian menjadi tetap pendengaran; dan telinga kenyang.

Rawatan Ayurveda penyakit Meniere adalah bertujuan untuk mengawal gejala dan merawat patologi asas penyakit ini. Kawalan vertigo membentuk penginapan utama rawatan bagi keadaan ini. Ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Gokshur (Tribulus Terrestris), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Saariva (Hemidesmus indicus), Daruharidra (Berberis aristata), Haritaki (Terminalia chebula), Ikshumool (Saceharum officinarum), Deodar (Cedrus deodara), Apamarga (Achyranthus aspera) dan Sahinjan (pterygosperma Moringa) digunakan untuk tujuan ini. Jika vertigo tidak dikawal secukupnya dengan ubat-ubatan ini, ubat-ubatan lain diberikan termasuk Vish-Tinduk-Vati, Arjunarishta, Haridra (Curcuma longa), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Arjun (Terminalia arjuna), Triphala (Tiga buah-buahan), Trikatu ( Tiga herba pedas), Shilajit (bitumen Disucikan), Tankan (boraks Disucikan), Yav-Kshar, Apamarga-Kshar dan Swarjika-Kshar.

Untuk merawat loya dan muntah-muntah, ubat-ubatan seperti Laghu-Sutshekhar-Ras, Kamdudha-Ras, Shankh-Vati, Agnitundi-Ras dan Vishwa (Zinziber officinalis) digunakan. Tinnitus dan kehilangan pendengaran boleh dicegah atau dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras dan Dashmoolarishta.

Patologi asas penyakit ini boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Saarivadi-Vati, Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivasav, Triphala-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Arogya-Vardhini, Laxadi-Guggulu, Amalaki (Emblica Officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Chitrak (Plumbago zeylanica), Kutaj (Holarrhina antidysentrica) dan Musta (Cyperus rotundus). Pesakit yang tidak bertindak balas terhadap ubat-ubatan ini diberi ubat-ubatan tambahan seperti Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameer-Pannag-Ras, Suvarna-Sameer-Pannag-Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani.

Diet rendah garam adalah disyorkan dalam pengurusan penyakit Meniere. Pesakit yang mengalami keadaan ini dinasihatkan untuk mengelakkan tangga, perancah, berenang dan memandu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar